07 januari 2013

steg-för-steg moussetårta

Att göra en moussetårta är inte så svårt, men oooo så gott, så jag uppmanar er alla att prova :). det går ju dessutom att variera i det oändliga, så tröttnar gör man aldrig!

Så här gör jag när jag gör mina moussetårtor med chokladgaller, men det finns säkert fler sätt.


Gör en botten, här har jag en chokladtryffelbotten. Ta  kakan ur formen och diska  formen. lägg kakan på en tårtbricka eller vad du vill servera tårtan på. Sätt tillbaka springformen och kläm fast en plastremsa, tex oh-plast.
Gör en fyllning, tex mousse eller pannacotta, här har jag en blåbärspannacotta (ska man ha pannacotta som ett lager är det smartast att ha denna närmst botten då denna är lite varm när man häller på den). Häll fyllningen på kakan (häll i mitten så blir det snyggast kanter), ställ in i kylen och låt stelna medan du gör nästa lager. Häll på andra lagret när det första har stelnat så pass mycket att de inte blandas med varandra (känn lite nätt med fingert), klappa lätt på formen så fyllningen flyter ut snyggt. Låt andra lagret stela och gör gelén om man vill ha det på, låt gelén svalna innan du häller på den på tårtan. Låt tårtan stelna i kylen och ta sedan bort springform och plastremsa.

 Mät undertiden ut en remsa med bakplåts papper som räcker runt tårtan och klipp i lagom bredd. Mät även ut hur högt du vill ha gallret och markera på remsan så du vet var du ska spritsa.

 Smält chokladen och spritsa den i önskat mönster. Låt den ligga en liten stund så chokladen inte rinner, men heller inte är för stel. Lyft sedan upp remsan och håll i vardera ände och placera den runt tårtan (här kan en del svordomar komma farande ur munnen, men det hör till;)).

 Sätt tårtan i kylen. Efter en stund har chokladen stelnat och du kan enkelt dra bort bakplåts pappret.
Sen kan man dekorera hur man vill, här har jag gjort blommor i sp, då har jag lite smält choklad under så att blommorna inte smälter när den kommer i kontakt med gelén! Klart!

Fler bilder på denna och tillhörande tårta, kommer i nästa inlägg!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad är oh-plastet bra för? Tycker du man behöver frysa moussetårtor?
    Tack! =)

    SvaraRadera