17 januari 2013

Ruffle cake

Jag älskar att göra ruffle cake, det är enkelt, blir snyggt och går fort, vilket passar mig väldigt bra ibland när jag inte känner för att spendera timmar i köket. Jag tänkte därför idag bjuda på bilder av tre ruffled cake tårtor jag gjort, för lite inspiration. 

Till min mans födelsedag, strax innan jul, gjorde jag denna tårta som han hade med till sitt jobb och bjöd på. Han kom med önskemål om en morotskaka, men eftersom jag är som jag är så kunde jag ju inte bara göra en vanlig enkel morotskaka utan det fick bli en morotstårta spritsad med vitchoklad/cream cheese frosting. Den blev väldigt uppskattad!




I höstas fyllde min son 3 år och då han är fullkomligt galen i pirater och sjörövare så var temat på födelsedagsbarnets dessertbord givet. Det blev ju självklart ett pirat dessertbord, fler bilder på på hela dessertbordet kommer dock i ett inlägg längre fram.




Min första ruffle cake gjorde jag i somras. Jag hade länge velat göra en ombre cake eller rengbågstårta och jag hade även länge velat testa på att spritsa en ruffle cake, så när vi skulle ha gäster en dag så passade jag på och gjorde en röd/rosa ombre ruffle cake:). Jag ville, precis som alltid, att det inte bara skulle vara en snygg tårta utan att den också skulle vara fantastiskt god! I de recept på ombre/rengbågstårtor jag har sett så använder man sig oftast av ganska vanliga ljusa bottna, det tycker inte jag är så kul så jag funderade ett tag på vad man kunde hitta på. Jag testade mig fram och med ett chokladmuffins recept i grunden så blev det fantastiskt goda lite kladdiga/mastiga vaniljbottnar.

Eftersom jag är chokladtokig så fick det bli chokladganach mellan lagerna.

Ruffle ombre cake med chokladganach och hallonmarängsmörkräm.

Recept:

Kladdiga vaniljbottnar
4 ägg
5 dl socker
6 dl vetemjöl
2 krm salt
200 g rumsvarmt smör
1/2-1 pak vaniljarom

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ihop vetemjöl och salt och vänd ner i smeten. Rör om. Tillsätt smöret och blanda till en jämn smet. Rör i vaniljarom efter smak. Dela upp smeten i sex skålar (väg gärna så det blir bottnarna lika stora). Färga sedan var och en av smeten i de olika skålarna i olika nyanser. Smöra 6 engångs aluminiumpajformar, jag vet inte det exakta måttet på de jag hade men de var ganska små ca 15 cm diameter, vill man ha större bottnar,ca 20 cm diameter, så gör en halv sats extra. Häll upp smeten i formarna och grädda 12-14 min i 175 grader.

Chokladganach

300g mörkchoklad
2 dl vispgrädde

Hacka chokladen och smält den i en kastrull tillsammans med grädden och rör till tills den är jämn och fin. Låt kyla ner ordentligt i kylen. 

Hallonmarängsmörkräm

4 äggvitor
3 dl socker
saft av 1 citron
400 g mjukt smör (gärna osaltat)
hallonessens efter smak

Smörkrämen kommer ifrån boken, A Piece of cake, jag har bara lagt till hallonessensen. Blanda äggvitor, socker och citron i en rostfri bunke och vispa över kokande vattenbad. Vispa tills marängen uppnått ca 65 grader, då ska sockerkristallerna smält och marängen tjocknat. Häll över marängen i en hushållsassistent och vispa marängen tills den är kall, ca tio minuter. Tillsätt smöret i omgångar under långsam vispning tills du har en jämn fin smörkräm. Droppa i hallonessens, smaka dig fram tills du tycker det smaka bra, det är olika beroende på vilken sorts essens du använder. Vill man ha en annan smak är det bara att ta en annan essens, päron är jättegott!

Montering
Bre chokladganachen på bottnen längs ner och lägg på näst botten, bre på mer ganach och fortsätt så tills du har använt alla bottnar, bre inte ganach på den översta bottnen. Ha gärna en form eller en plastremsa runt bottnarna så glider de inte runt. Låt sedan tårtan stå i kylen så den stelnar lite så tårtan sätter sig och blir mer fast. Spackla sedan tårtan med ett tunt lager marängsmörkräm innan du spritsa. 

Spritsad med hallonmarängsmörkräm, blommorna gjorda i sp.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar