15 januari 2013

Chokladsmörkräm

Jag spacklar alltid mina tårtor med smörkräm innan jag täcker dem, detta för att jag tycker det blir snyggast slutresultat och för att motverka att sugarpasten smälter, vilket den kan göra om man spacklar med grädde, om man inte fodrar sugarpasten med olja, eller smält smör, först vill säga. Jag tycker dessutom smörkräm är gott! Det finns en del fördomar angående smörkräm och många säger sig tycka det är för "smörigt". Men då har de haft otur, trixet med att få till en bra smörkräm är att vispa smöret lääänge, ju längre du vispar desto mer smörsmak försvinner, 20-40 minuter är inte ovanligt att vispa och då får du en len och god smörkräm! Många vill även hävda vikten av att använda osaltat smör för att få till den perfekta smörkrämen, men jag måste erkänna att jag kör med saltat smör ibland och tycker det blir gott det med:).

Den bästa chokladsmörkrämen, som jag tycker är toppen, är den här nedan. Den är god, lätt att göra och jag tycker personligen inte den behövs vispas lika länge som en smörkräm med bara smör. Den stelnar också bra på tårtan, vilket jag tycker är en fördel när man sedan ska täcka tårtan men det gör även att den färdiga tårtan håller formen bättre.

Jag gör oftast en stor sats smörkräm och fryser in det jag inte använder så har jag färdig till nästa gång jag ska göra en tårta, vilket innebär ett moment mindre:). Men självkart kan man halvera måtten i det här receptet, det är inte så exakta så man kan smaka sig fram. 



Chokladsmörkräm

500 g rumsvarmt smör (gärna osaltat)
400 g florsocker
500 g choklad (vit, ljus eller mörk)
2 äggulor

Vispa smöret fluffigt 10-30 minuter, sikta i florsocker och fortsätt vispa minst 10 minuter. Smält undertiden chokladen och låt den svalna en stund. Häll sakta i chokladen undertiden du vispar, när all choklad är i och du har en jämn fin smörkräm rör du i äggulorna och sen är den färdig! Räcker till att spackla 3 tårtor som är 20-24 cm diameter.

Färdig spacklad
Så här ser mina tårtor ut under locket, antingen med mörk eller vit chokladsmörkräm, beroende på vilken färg på locket jag ska ha. Ska man ha ett vitt eller väldigt ljust lock så är det smartast att använda vit choklad till smörkrämen. Jag spacklar alltid mina tårtor två gånger. Först gör jag en grovspackling sen ställer jag tårtan i kylen, när den sen har stelnat gör jag finspacklingen. Har du en fint spacklad tårta så får du finare slutresultat!







2 kommentarer:

  1. Hej Marvel. Den räcker absolut till en tårta på 35 cm. Vispa smöret tills det blir fluffigt och ljust. Jag är inte så förtjust i att ha smörkräm som fyllning, men det är ju en smaksak, jag hade isf hellre satsat på en ganache. Lycka till:).

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte baka så ofta, men många tårtor har jag gjort i mina dagar. Alltid vill jag spackla tårtan med grädde och SÅ MÅNGA GÅNGER har grädden smällt och muppat upp sig... Att ha chokladsmörkräm, eller smörkräm som ett underlag har jag aldrig tänkt på! Å du är min tårtgud nu. Tjohej vilken tur jag har som råkade komma in på din blogg nu i tid innan tårtan ska spacklas!! I dag blir det annorlunda!! :D Tack för en superblogg!

    SvaraRadera