22 januari 2013

Mjölkfri dessert!

Mamma ringde en kväll och frågade om jag hade något bra tips på en mjölkproteinfri efterrätt. Jag kunde inte komma på något sådär direkt men efter vi lagt på så kom jag att tänka på en fantastiskt god päroncider sorbet som är mjölkfri, tusen tack Anki Sjögren för receptet, jag har bara ändrat lite då jag tyckte orginalet blev aningens för sött. Den är väldigt god i sig men jag kände att som efterrätt så är det trevligt att ha något mer till så jag gjorde testade den med en cashewnötsglass, som även den är mjölkfri och den kombinationen var verkligen mitt i prick! Så nu bara måste jag dela med mig av receptet :).

Päroncider sorbet med cashewnötsglass, dekorerat med cashewnötter och päronciderpärlor
Päroncider sorbet

2 1/2 dl vatten
2 dl socker

4 dl päroncider
3 msk nypressad citronsaft
1 äggvita
 grön karamellfärg

Sockerlagen görs med fördel innan, då den får gärna bli helt kall. Sockerlag: Rör ihopa socker och vatten i en kastrull och koka upp under omrörning på svag värme. Låt sjuda utan lock i 3 minuter. Låt svalna.

Blanda päroncider och citronsaft i en bunke och rör ner den kalla sockerlagen samt karamellfärg (om man vill). Vispa äggvitan löst och blanda i. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.

Cashewnötsglass

2 dl naturella caschnötter
2 tsk florsocker
2 dl kallt vatten
1 dl lönnsirap
1 vaniljstång eller 1 tsk ekologiskt vaniljpulver

Mixa nötter och florsocker så fint som möjligt. Blanda de malda nötterna med vatten och häll i lönnsirap samt  vaniljfröna. Kör med mixerstav i blandningen tills den bli så slät och fin som möjligt. Starta glassmaskinen och häll i blandningen. 

Päronciderpärlor

125 g päroncider
25 g strösocker
3 g agar agar (finns ofta i hälsokostbutiker eller i asiatiska livsmedelsbutiker)
100 g vatten
25 g nypressad citronsaft
300 g iskall neutral olja

Original receptet på dessa pärlor kommer fån Daniel Roos bok, Desserter med stil, en helt fantastisk bok som jag varmt kan rekommendera! Han gör i boken hallonpärlor och jag har endast bytt hallonpuré mot päroncider.

Koka ihop alla ingredienser utom oljan i ca 2 minuter. Ta en spruta (jag använde en sådan som man ger mediciner till bebisar i, finns på apoteket) och fyll med blandningen och droppa sedan ner i den kalla oljan. Låt pärlorna ligga några minuter och ta sedan upp dem och droppa i mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar