25 juni 2013

Dekorerade rulltårtor

Hoppas ni alla har haft en trevlig midsommar! Jag firade som vanligt midsommar i stugan med familjen och det var precis lika trevligt som alltid, god mat, sång, nubbe och jordgubbar med vaniljvisp, eller nä faktiskt så fick det vänta till midsommardag, vi var helt enkelt för mätta för att ens klämma en liten röd gubbe efter all mat:). Vi hade trots allt ätit några på dagen tillsammans med rulltårtan jag tagit med så det gjorde inte så jätte mycket.

Jag har visst helt snöat in på att göra dekorerade rulltårtor, det är verkligen superkul att göra, enkelt och gott! Recept och tillvägagångssätt hittar du här, denna har jag gjort glutenfri genom att byta ut den lilla mjölmängd som receptet innehåller mot glutenfri mjölmix och resultatet blev den samma.


Vad kan bli mer somrigt än jordgubbar och fläder? Denna var fantastiskt god, fylld med flädercurd och vit choklad/flädermousse. Vi var sex vuxna och två små barn som åt och i princip hela gick åt, hehe, ser det som ett bra betyg:).




Mönstret på denna tårtan har jag gjort med hjälp av en stencil och det var verkligen smidigt och lätt. Man kan köpa dessa stenciler hos flera olika nätbutiker, jag har köpt min hos Strössel & annat. Man lägger stencilen på bakplåtspapper, drar över den färgade Pate Decor smeten med en spatel eller något man kan skrapa med och sen drar man bort stencilen och upprepar tills hela pappret är fyllt. Sen gör man likadant som med den andra varianten där man spritsat mönstret. Denna har jag även dekorerat med blommor gjorda i sp som jag färst med lite kristyr.


Helgen innan midsommar gjorde jag även två dekorerade rulltårtor till min mans farmor och farfar. De skulle ha pensionärsträff och tyckte att de skulle var festligt att få bjuda på dessa godingar och självklart så bakade jag det till dem. Dessa har jag spritsat mönstret på och de är fyllda med vit chokladganache och lemoncurdgrädde. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar