27 augusti 2013

Prinsessan Freja fyllde fem!

Våra bästa vänners flicka Freja, som även är min son Villes bästa vän, fyllde fem år i Söndags. Ville och Freja har sedan länge bestämt att när de blir stora ska de gifta sig och bli kung och drottning. Ville planerar och drömmer ofta om sitt framtida liv tillsammans med Freja, om hur de ska bo och vilka husdjur de ska ha etc, när vi är och handlar kan han peka på saker och berätta att det ska han och Freja köpa och ha i sitt hus när de är vuxna och har gift sig. Det är så gulligt och alldeles underbart att se den kärlek och äkta vänskap som de två har gentemot varandra, även om jag förstår att de inte alltid kommer vara på just giftasnivån, haha, man kan ju undra hur länge det ska hålla i sig och när det börjar bli pinsamt. Än är det i alla fall inte pinsamt. Freja brukar ofta leta febrilt i min garderob efter någon klänning eller så som är tillräckligt prinsessigt för henne att klä ut sig i och det har inte lyckats särskilt bra förrän vi tillslut kom på att hon kunde ha min underkjol från mitt bröllop som prinsessklänning och det blev en riktig höjdare! Efter det fyndet pratade hon hemma om att hon och Ville skulle ha ett låtsas bröllop så kunde hon ha den klänningen. Detta pratade de om båda två och så en vacker dag, tidigt i somras, när Freja var här, kom de och frågade fint om de inte kunde få gifta sig idag. Jag gick all in och hjälpte till med att ta fram lite kläder letade upp lite gamla plast blommor och vi hade en fin ceremoni där de fick utbyta ringar och hela baletten, sen dukade jag upp i Villes rum och överraskade med snittar och "bubbel", de var överlyckliga och sen lekte de vidare som kung och drottning hela dagen, lite äktenskaps bråk blev det också förstås, men det hör ju till ;).

På grund av allt detta blev jag inte förvånad över Frejas svar, när jag frågade henne vad hon ville ha på sin tårta till hennes födelsedagskalas, "en prins och en prinsessa, vill jag ha". Såklart! Så det fick det bli, prinsessan Freja och prins Ville :)!



Min sons första reaktion när han såg prinsen var inte den jag hade hoppats på, visserligen var den inte färdig då, han hade inte hår och kläderna var inte helt färdiga, men Ville bara skrattade och tyckte han såg konstig ut "Men prinsessan är fin mamma!", sa han tröstande, haha jäkla unge. Men när de var helt färdiga så tyckte han ändå tillslut att prinsen såg ok ut, så pass ok att han kunde tycka att det visst var prins Ville. Freja tyckte däremot att de var fantastiska och hon satt länge och beundrade paret. "Hon ser ut som mig", sa hon tillslut, "Hon har brunt lockigt hår och bruna ögon, precis som jag!". 


Denna tårtan serverades på barnkalaset som var dagen innan Frejas riktiga födelsedag, så den blev en riktig godistårta, fylld med alla möjliga tänkbara sötheter. Jordgubbsbottnar, zoofluff och mjölkchokladfluff med dumle och smarties i. Tanken var att resterna av denna tårta, samt två mousstårtor skulle serveras på hennes riktiga födelsedag när hela släkten kom, därav kunde jag göra den lite större än vad som hade behövts till sex barn på ett barnkalas som tur var:). Men fortsättningen på Frejas kalashelg och de där mousstårtorna får ni se i nästa inlägg:)




1 kommentar: