29 augusti 2013

Frejas kalashelg

Som utlovat kommer här fortsättningen på Frejas prinsessiga kalashelg:). I mitt förra inlägg visade jag tårtan som hon fick på lördagen då det var barnkalas och idag tänkte jag visa de moussetårtor som hon fick på söndagen då det var mer släktkalas. Jag lade ganska mycket tid på barnkalastårtan då jag och Frejas mamma, Linda, kommit fram till att det var den som var den "viktigaste" så jag  tänkte knappt på moussetårtan. Jag visste vad den skulle innehålla ungefär, att jag skulle göra den helt rosa och att jag skulle göra den enkel, men det hör inte direkt till vanligheterna att jag inte har en aning om hur en tårta ska se ut kvällen innan den ska ätas, då brukar jag ju oftast färdigställa allt. Sent på lördagskvällen beslöt jag mig tillslut för att prova på att göra dekorationer av kristyr så jag gjorde en tiara och en fjäril, men då jag från början funderat på att det skulle vara en enkel krona på den ena tårtan så gjorde jag en grund till en sådan också, mest ifall jag skulle ändra mig för jag vet att den ju inte hunnit stelna om jag skulle få för mig att jag ändå ville ha en krona när jag väl stod där på söndagen och skulle dekorera. Och tur var det! När jag på söndagen skulle kolla mina kristyr dekorationer och ta av dem från pappret jag spritsat dem på så gick ju såklart tiaran i tusen bitar, men fjärilen höll och jag blev faktiskt väldigt nöjd med den för att vara första gången :).


Det var bara att fixa färdigt kronan istället och sen var det bekymmer nr 2, hur skulle jag göra kanten? Det hade jag inte heller alls bestämt mig för, men beslutade tillslut att det fick bli en enkel chokladspritsning och lite mjuka guldpärlor. Själva moussetårtan blev inte alls så fin som jag önskat då hallonmoussen inte alls blev så jämn och fin i formen och dessutom ville den hela tiden fastna när jag tog bort plastremsan som man har runt tårtan när man fyller den. Men, men sånt är livet,  super god var den iaf!





En bild på barnkalastårtan också ifall ni missat den;).


Så här såg moussetårtan ut inuti! Mums! kladdkakebotten, chokladpannacotta och hallonmousse! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar