15 februari 2013

Alla hjärtans dag!

Till alla hjärtans dag hade jag planerat en lite finare middag och en massa mys med familj. Jag hade en del saker jag ville prova i en tårta och tänkte att detta var ett ypperligt tillfälle, för vem är inte bästa testpanelen om inte familjen:). Jag ville bland annat testa att ha gelatin i fluff för en fastar konsistent, vilket jag läst att man kan men aldrig provat själv och så ville jag provat att ha marängbottnar i en täckt tårta. Med båda barnen liggandes i influensa och en halvkrasslig man så kan jag ju säga att kvällen inte riktigt blev som jag tänkt mig men en tårta blev det i alla fall och mysa och lyxa till det kan vi ju faktiskt göra precis när vi vill, årets alla dagar!



I min garderob hänger en klänning med en massa små hjärtan på som sällan blir använd, trots att jag egentligen tycker att den är ganska söt. Eftersom den passar väldigt bra som en alla hjärtans dag klänning så tyckte jag att det kunde vara kul att matcha tårtan med klänningen. Jag hade inte så gott om tid på mig så det fick bli en enklare dekoration och då var det här en snabb variant!


Dagarna innan hade jag gjort små dekorerade vaniljkakor, mest för att det är kul egentligen. Personligen tycker inte det är så gott med en massa kristyr, men min son däremot älskade dem! Jag använde mig av detta recept och här kan du även se hur man gör:), http://sockerrus.se/2012/02/12/vanilla-sugar-cookies-and-royal-icing/.


Tårtan består av marängbottnar (färdig köpta då jag inte han med att göra egna), mjölkchoklad fluff med hackad daim i samt hallonmousse. Jag penslade marängbottnarna med choklad blandat med lite olja och de höll sig jätte bra, den är lika bra idag (Fredag) och då har den stått fylld sedan i  onsdags kväll. Ända problemet med att använda maräng, i alla fall med de färdigköpta, är att de är ganska ojämna så det går åt en hel del smörkräm till att spackla tårtan jämn. Men annars måste jag nog säga att det var den godast täckta tårtan jag ätit. Kan även tillägga att det fungerar utmärkt att blanda gelatin i fluff för en fastar lite mer mousse aktig konsistens. Jag hade ett gelatinblad till tre dl grädde, men man kan nog ha två också om man vill ha det ännu fastare. 






1 kommentar:

  1. Hej! Jättefin tårta som vanligt! Jag har också försökt blanda gelatin i fluff och hade då i det när jag smälte chokladen. Tyckte dock att det blev lite konstigt när jag vispade upp fluffen dagen efter och inte särskilt stelt (men då var jag å andra sidan ganska snål med gelatinet också). När lade du i ditt gelatin?
    Mvh,
    Anette

    SvaraRadera