09 februari 2013

Kanin kalas

Sara fyllde tre och idag var det kalas dags! Förra året när jag skulle göra Saras tårta fick jag fria händer och mamma Helen blev så nöjd så jag fick fria händer även det här året. Sara tycker mycket om djur och det hon har pratat mycket om är att hon vill ha ett kalas, så det fick bli kaniner som är på picknick och har kalas. Tårtan var mitt i prick och Helen blev alldeles tårögd när hon såg den :). 



Tårtan består av saftiga/mastiga chokladbottnaroch receptet har jag hittat på bloggen Louise´s spis, http://www.louisespis.blogspot.se/ , en mycket trevlig blogg med massor av mumsiga recept. Till fyllning hade jag vaniljbavorise och passionsmousse. Vaniljbavaroisen har jag hittat på sweet passion http://smulansbakblogg.blogspot.se/ även den bloggen är en guldgruva full av recept:). Här nedan har jag skrivit deras recept samt recept på passionsmoussen:).



Förra årets tårta.
Recept

Saftiga/mastiga Chokladbottnar

270 g vetemjöl
450 g strösocker
135 g kakao
9 g bikarbonat
6 g bakpulver
7 g salt
90 g neutral olja
265 g mjölk blandad med 20 g vit vinsvinäger
285 g hett kaffe (jag hade hett vatten)
3 ägg
2 tsk vaniljessens (jag hade 1 tsk vaniljsocker)

Blanda de torra ingredienserna i en skål eller assistent och blanda ordentligt. sikta gärna kakaon så du inte riskerar att få klumpar. Tillsätt de övriga ingredienserna och vispa samman i ca 2 min.

Häll smeten i fyra smorda formar(jag använder aluminiumformar), ca 20 cm i diameter (jag behövde bara tre bottnar så jag fick en över:).  Grädda mitt i ugnen i 20-30 minuter, mina var absolut klara efter 20, de ska vara kladdiga men en sticka ska komma ur torr. Låt svalna ordentligt innan de tas ur formen.


Vaniljbavaroise

200 g mjölk
64 g äggula
60 g äggula
1 vaniljstång
2 blad gelatin 
200 g vispad grädde

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Häll mjölken i en kastrull tillsammans med vaniljfröna och koka  upp. Vispa socker och äggulorna lätt och tillsätt detta sedan i mjölken. Låt det sjuda upp till 84 grader under omrörning och rör sedan i gelatinbladen. Sätt kastrullen i ett iskallt vattenbad och kyl till 20 grader och vänd sedan ner den vispade grädden. Låt sedan stå i kylen så den blir fast innan du fyller din tårta. 

Receptet har jag hittat här: http://smulansbakblogg.blogspot.se/search/label/T%C3%A5rtfyllningar , jag har bara dubblat det och minskat på sockret. 


 Enkel passionsmousse

3 st passionsfrukter
1,5 dl köpt passionsfruktsjuice
0.5 dl socker
4 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Lägg gelatinbladen i kallt vatten minst fem minuter. Skrapa ur passionsfrukterna och sila bort kärnorna, häll sedan juicen i en kastrull tillsammans med 0,5 dl av den köpta juicen. Koka upp tillsammans med socker tills sockert löst sig. Häll i resten av Juicen och rör om, häll sedan i den ovispade grädden och rör om. Låt svalna och ställ sedan i kylen, gärna över natten. Sen är det bara att vispa och lägga i tårtan. 

OBS, när du tar ut den från kylen så är det som en stor klump men så ska det se ut, bara att vispa så blir det fluffigt och sen stelnar det till sig lite igen i tårtan. 

Tipset på att göra mousse på detta viset, dvs att blanda ner grädden ovispad och sedan vispa hela blandningen när den är kall ist, fick jag av Ann som har företaget flickorna i köket, http://www.flickornaikoket.se/, ett mycket enkelt sätt att göra mousse på och det är väldigt svårt att misslyckas, så tusen tack Ann!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar