19 december 2013

Cookies in a jar

Är ni bortbjudna i jul? Varför inte strunta i julblomman och ge bort en sådan här trevlig burk istället? "Cookies in a jar", eller "kakor på burk", är en mycket populär present, inte minst i USA och kommer mer och mer här i Sverige också. Man ger helt enkelt bort ingredienserna till en kaka upplagt snyggt i en burk, sen är det bara för mottagaren att tillsätta ägg och smör, så har man snabbt och enkelt nybakta kakor:)! Jag har gjort det någon gång innan och idag fick personalen på min sons förskola vars en, väldigt uppskattat. Det är mycket enkelt att göra och kan varieras efter tycke och smak:). 




För de flesta recept jag hittat så behöver burkarna rymma minst en liter. De burkarna jag använda rymmer 0,75 så jag har fått anpassa receptet lite efter det, grund receptet jag utgått från hittade jag här.

Cookies in a jar

Havrekakor 20st

2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3dl havregryn
2 dl ljust muskovadosocker el råsocker
2 dl valfri fyllning


Tillsätt vid utbak
150g smör
1ägg

Gör såhär:
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Lägg mjölblandningen i burken och pressa ner det så mycket det går, pressa med en sked i kanten så det blir en snygg linje. Sen fyller du på med havregryn och pressar ner det. Sen gör du samma sak med sockret. Pressa ihop ingredienserna gör du dels för att det ska få plats men framförallt för att det ska bli snygga lager i burken. Till sist lägger du i fyllningen, jag hade här torkade tranbär och vitchoklad, det är även väldigt gott med hackade jordnötter, men det vågade jag inte lägga i med tanke på att det skulle tas in på en förskola där jag inte vet vad för allergier som finns (kan vara bra att tänka på). Fyllningen går att variera i det oändliga, man kan använda hackad choklad, nötter, torkade bär, frön, non stop, m & m´s etc.

Sen skriver man ner vilka ingredienser som behövs tillsättas samt en kort instruktion på en lapp som man sedan hänger eller klistrar på burken. 

Jag skrev såhär: 
Tillsätt 150 g rumsvarmt smör och 1 ägg.
Rör smör och ägg mjukt i en bunke. Tillsätt burkens innehåll och arbeta ihop till en deg. Forma till 20 kulor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till kulorna lite. grädda i 200 grader 12-15  minuter.

Lycka till!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar