01 februari 2015

Ljuvlig dessert!

Förra helgen hade vi gäster och jag blev sugen på att göra en lite festligare dessert. Jag hade nämligen köpt en silikonform av halvklot som jag var sugen på att testa, formen hittar du på bland annat Lyckas med mat och nu är jag sugen på att handla ännu fler av deras silikonformar, superbra var iaf denna (och nej, jag är inte sponsrad, jag bara tyckte de var väldigt bra, haha). 

Desserten är egentligen inte jätteavancerad, min man reagerade själv på att jag inte stått i köket så mycket. Den bestod av mjölkchokladpannacotta, enkel vaniljglass, hallonbavaroise och hallonpärlor samt krossade maltesers, färska hallon och chokladcirklar. En alldeles perfekt balanserad dessert, där de lite syrliga hallonpärlorna bröt av det söta och där krispet från maltesern verkligen gjorde sitt. Det blev 10 av 10 poäng av gästerna;)!





Recept

ca 8 pers

1 påse Maletesers
färska hallon

Hallonbavaroise


125 g hallon25g socker
0,5 dl mjölk50 g socker1 st äggulor2 st gelatinblad1,5 dl grädde


1. Koka upp hallon och socker, och mixa med mixerstav, vill man ha en slät bavaroise silar man hallonen till en puré, denna gången valde jag att ha kärnorna i och silade då inte bort dem.

2. Lägg hallonpurén och mjölken i en kastrull och koka ihop.

3. Blötlägg gelatinet 10 minuter i kallt vatten.

4. Vispa äggulorna och det resterande sockret luftigt med elvisp.

5. Slå över den varma hallonpurén över äggen och vispa ihop. Värm försiktigt under ständig omrörning med en träslev tills såsen börjar tjockna, temperaturen ska upp till 85 grader.
Krama ur gelatinbladen och rör ner i hallonsmeten.

5. Ställ i isbad och låt svalna till ca 20 grader. Vispa grädden och vänd ner i smeten. 

6. Häll upp i silikonform, låt svalna, täck med plastfolie och frys sedan bavaroisen. När den är fryst kan du ta ut den ur formen, lägg i tätslutande burk, smart här är att ha bakplåtspapper under varje bavaroise så du lättare får upp dem sedan, ställ återigen i frysen. Tina bavaroisen i kylskåp innan du ska använda den, gärna ett dygn innan. 


Mjölkchokladpannacotta

100g mjölkchoklad
2,5 dl grädde
1 gelatinblad

Börja med att blötlägga gelatinbladet i kallt vatten i 5 minuter. Hacka sedan chokladen och lägg den tillsammans med grädden i en kastrull, koka upp under omrörning och låt koka någon minut. Krama ur gelatinbladet och rör ner i gräddblandningen tills gelatinet löst sig helt. Häll upp i silikonformen, täck med plastfolie och låt svalna innan du ställer den i frysen. Precis som med bavaroisen kan du sedan enkelt ta ut pannacottan ur formen när den är riktigt fryst, lägg den i en tättslutande och ställ i frysen igen. Tina långsamt i kylskåp innan du ska servera den. 

Vaniljglass

Världens enklaste vanilj glass, men farligt god och en favorit här hemma!

2 dl vispgrädde 40%
0,75 dl sötad kondencerad mjölk
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver

Häll alla ingredienser i en bunke och vispa till lös gräddkonsistens. Häll upp i silikonform, täck med plastfolie och frys.

Hallonpärlor

Till detta behöver man riktigt kall neutral olja, så det är bra att lägga oljan i frysen ett tag innan. 

3 msk hallonpuré
1 msk vatten
2 tsk socker
3/4 gelatinblad

ca 0,5- 1 liter väl kyld neutral olja (tex raps- eller matolja)

Börja med att blötlägga gelatinbladet 10 minuter. Koka upp hallonpuré, vatten och socker. Krama ur gelatinbladet och rör sedan ner den i hallonpurén. Låt hallonblandningen svala ordentligt, när den är sval men fortfarande flytande tar du en form eller glas med höga kanter och fyller med den iskalla oljan. Droppa sedan ut hallonblandningen i oljan, jag använde en liten pipett till detta. När hela bottnen är full av pärlor ställer du formen i kylen. Jag lät sedan formen stå i kylen över natten så att pärlorna fick stelna helt, sedan är det bara att sila bort dem från oljan. 

Chokladcirklar

Chokladcirklarna har jag gjort med hjälp överföringsark som jag köpt på nätbutiken strössel och annat. Man bara klipper till lagom remsor, penslar på choklad, formar dem till cirklar och låter stelna, sedan är det bara att ta bort plasten. Jag använde mig av non-temp "choklad", vilket är smidigt då man inte orkar eller har tid att temperera choklad, denna behövs inte tempereras då den inte innehåller någon kakaosmör. Även den är köpt på strössel och annat


Så var alla delar färdiga, nu är det bara att hacka maltesers och lägga upp hur man önskar:). 

Lycka till!
Fia



  






1 kommentar:

  1. grymt duktigt! måste testa detta en dag! kommer ta hela dagen :)

    SvaraRadera