29 april 2015

Ugglekalas i lekstugan!




JAAAAA jag vann under kategorin bakelse:)!!! För ett tag sedan skrev jag inlägget nedan om en ugglebakelser jag gjort till en tävling och nu vill jag bara tillägga ett STORT tacktill alla er som röstat,gillat och delat, ert engagemang tog mig till finalen för att sedan bli utvald till vinnare av en jury!! Så himlans kul! Tack, tack,TACK!! så här lät motiveringen:

BÄSTA BAKELSE

Sofia Stavebring

Juryns motivering:

“På tema Barnkalas har Sofia ramat in ett oemotståndligt ugglepar. Fingerfärdigt, fantasirikt och i ljuvliga vårfärger – och dessutom ätbegärlig. Denna vill vi helt enkelt både äta och ha kvar!”

Återigen tack alla! 
Så till ursprungliga inlägget... (Det går inte att rösta längre)


Dr.Oetker har nyligen anordnat en tävling som heter cake it away, tjohoo tänkte jag, var, när, hur?? Jag vill tävla! Man fick välja bland lite olika teman och kategorier och jag bestämde mig för att göra bakelser under kategorin barnkalas! Och så blev det, ett litet ugglekalas i lekstugan, varför inte? Det roligaste av allt är att de gick vidare till semifinal, nu hoppas jag på många röster så jag tar mig till final:)! Så tycker ni om mina ugglebakelser får ni gärna gå in och rösta: Klicka här för att rösta! 


Dessa bakelser är faktiskt inte alls så avancerade att göra, det kan möjligen vara lite pilligt om man väljer att göra just ugglorna, så gillar man inte pilligt så kanske man ska välja ett annat mönster, som prickarna, superenkelt! Blommorna är köpta färdiga från Dr.Oetker och finns att få tag i i det flesta lite större matbutiker, Dr.Oteker har numer är stort sortiment av just dekorationsprudukter, vilket är kul, man märker verkligen att bakning är något som bara växer mer och mer hela tiden:)! Jag har även gjort en steg för steg beskrivning med bilder, så jag lovar att alla klarar av att göra dessa små godingar!

När man väl gjort "formarna" el "bottnarna" så är det bara att fylla med valfritt innehåll. Här har jag gjort det superenkelt för mig och använt Dr.Oetkers chokladmousse och Dr.Oetkers jordgubbsmousse. Två smaker som alltid går hem hos mina barn. Frågar jag dem vad vi ska ha för smaker i en tårta så säger den ena choklad och den andre jordgubb. Det är himla bra att det är en så fantastisk god och klassisk kombination också;). Jag har även jordgubbssylt i, allt som har jordgubbssylt i sig älskar nämligen mina barn, det är det som gör det där lilla extra för dem, hehe, det krävs inte alltid så mycket för att de ska bli glada.








Ugglebakelser 

6st


Vaniljsockerkaka fylld med Dr.Oetkers chokladmousse och jordgubbsmousse samt jordgubbssylt.

1. Börja med att rita ett mönster el figur du vill ha på bakelsen på ett papper. När du är nöjd lägger du bilden under ett bakplåtspapper och kalkerar. Sedan vänder du på bakplåtspappert och gör pate decor smeten.

2.Pate Decor smet (till ugglorna och prickarna)



1 Äggvita (35 gr)
20 g kakao (om du vill ha brun, skall du färga med livsmedelsfärg byter du kakaon mot ytterligare mjöl)
20 g mjöl
30g socker
30 g smör rumstempererat

+ Dr.Oetker svart hushållsfärg och Dr.Oetker Gel Colours

Häll allt utom färgerna i en bunke och rör ihop.

Gör en sats med kakao. Tag bort ca 1/2 dl och lägg i en liten skål och färga denna med Dr.Oetkers svarta hushållsfärg. Täck både skålarna med plastfolie och ställ i kylen.

Gör även en dubbelsats pate decor smet utan kakao (alltså med 80g mjöl ist) Dela upp smeten i 6 små skålar och färga med Dr.Oetker Gel Colour. En mörk blå, en ljus blå, en mörk rosa en ljus rosa och en orange, en låter du vara ofärgad.

3. Häll upp all pate decor smet, utom den svarta,  i små spritspåsar och klipp ett pyttelitet hål i varje spritspåsen. Sedan är det dags att fylla i ugglorna. Börja med de lagerna som ska ligga ytterst. Jag började det svarta på ögonen, som jag målade med pincett, väldigt pilligt:). Sedan spritsade jag i näbben   och klorna och sedan det mörk rosa och mörkblå på vingarn samt det mörkblå och mörk rosa på kroppen. Sen lägger man bakplåtspappert på en plåt och ställer in i frysen 10 min. Sen tar man ut plåten och spritsar ut den ofärgade smeten i ögonen. In i frysen 10 min till sedan spritsar man ut det ljusrosa och ljusblåa på kroppen och till sist den bruna grenen.

4. Sedan gjorde jag prickar på  andra halvan av bakplåtspappert. Till prickarna la jag bara en prickig servett under för att få ett bra enkelt mönster och sedan är det bara att spritsa. Ställ in plåten igen i frysen och låt den stå där medans du gör nästa smet.

Prickarna är betydligt enklare att göra och kräver heller ingen frystid mellan spritsningarna. Man kan alltså välja hur avancerat och pilligt man vill göra det, man kan ju göra bara prickar eller välja ett annat enklare motiv att göra:).

5. Sockerkakssmeten  (till kanterna och bottnen i bakelsen)


3 st ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0.5 dl grädde
eller  0.5 dl mjölk
1,5 tsk Dr.Oetker Vaniljarom
+ Blå och gul Dr.Oetker Gel Colours

Sätt på ugnen på 250°C (över- och undervärme) eller 200°C varmluft, så att ugnen hinner bli varm tills du vispat ihop smeten.

Vispa ägg och strösocker till en ljusgul pösig smet, gärna med elvisp.

Vispa ner bakpulvret. (Kör ca 10 sekunder med elvisp.)

Tillsätt vetemjölet,grädden eller mjölken och vaniljaromen och vispa försiktigt till en jämn smet. Ta upp ca en dl av smeten och färga med blå och gul gel colour så att du får en ganska stark grön färg, vänd försiktigt ihop denna med resten av smeten igen och se så du gått en bra grön färg på smeten, är du inte nöjd med färgen upprepar du bara proceduren tills du är nöjd. Det går säkert att färga hela smeten direkt men jag tycker det är bra att testa på en mindre del först, särskilt när man ska blanda färger:).
Tag ut bakplåten med det spritsade mönstret från frysen och häll snabbt över den gröna smeten över mönstret bred snabbt och försiktigt ut så smeten täcker hela bakplåten. (Om man drar runt för mycket och inte är tillräckligt snabb kan det spritsade mönstret tina och dras/smetas ut upptäckte jag).

Sätt in i mitten av ugnen och sänk till 225°C och grädda ca 5-7 minuter.

Se till att "vakta" de sista minuten så att den inte blir bränd. Den ska få en del färg men utan att bli bränd samtidigt som den blivit genomgräddad så ta inte ut den för tidigt.

6. Ta ut plåten, lägg ett bakplåtspapper över  och upp och ner (så att mönster kommer uppåt). Låt svalna. När det är dags att använda bottnen lägger du först en fuktig kökshandduk ovanpå bakplåtspappret med mönstersidan. Det blir då lättare att ta av bakplåtspappret utan att mönstret fastnar.




Montering:


7. Klipp 6 st, 6 cm höga, plastremsor av tex oh-plast och tejpa ihop till cylinderformart med ca 7cm i diameter.

8. Skär 5cm breda remsor av rulltårtsbottnen.

9.Lägg upp och ner och skär ev av lite så den inte blir så tjock.

10. Klä cylinderformarnas sidor med rulltårtsbottnen, så att det passar precis.

11. Av den biten som blir över på remsan gör du en cirkel som passar i bottnen på cylindern och trycker ner den.

12. När du gjort alla sex gör du fyllningen.




Fyllning:


13.

En påse Dr.Oetker chokladmousse



Ett halv påse Dr.Oetker jordgubbsmousse.



6 tsk jordgubbssylt



Gör mousserande enligt beskrivningen på påsarna, jag gjorde varianten med enbart mjölk.

14. Fyll en spritspåse med chokladmousse och spritsa i den i bakelserna, nästan ända upp till kanten. Gröp ur en tsk chokladmousse ur varje bakelse och fyll i hålet med jordgubbssylt.

15. Fyll sedan jordgubbsmoussen i en spritspåse och spritsa den runt, ända ut i kanterna så att formen fylls ända upp. Dra med en spatel el liknande över bakelsen så du får en jämn kant. Ställ bakelserna i kylen för att stelna till sig i några timmar el över natten.

Innan servering:


16. Ta fram bakelserna och skär med en vass kniv, försiktig av remsan där du tejpat ihop cylinderformarna och dra försiktig bort plastremsan.

17. Häll upp Dr.Oetkers blandade stössel på en tallrik. Doppa varje bakelse i strösslet.

18. Vispa ca 1,5 dl vispgrädde och spritsa lite snyggt uppe på varje bakelse. Dekorera varje bakelse med en vacker Dr.Oetcer Cup Cake Daisies. Klara att servera:-)! Håller bra i kylskåp helt färdiga över natten också:-)!



Lycka till!
Glöm inte att rösta, dela gärna om ni gillar receptet:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar