01 februari 2015

Trolleri trollera!

Våra goda vänners son fyllde år för några veckor sedan och önskade sig till en början en Ninja tårta. Jag funderade länge och väl och kunde inte direkt komma på någon sådär jättekul idé, Ninjatårta kändes inte jätteroligt att göra helt enkelt. Men när vi sedan träffade honom en vecka innan kalaset visade det sig att hans nya, stora intresse, var att trolla! Det var i princip det ända han sysslade med hela kvällen. Väl hemma började jag sedan fundera... En trolleritårta hade kanske varit något som hade passat honom bättre?? Jag kollade med hans mamma och precis som jag hade hoppats på var det mitt i prick! Så en trolleritårta blev det, superkul att göra var den!

Tårtan bestod av kladdkakebottnar, nutella mousse och hallonbavaroise, den är spacklad med chokladsmörkräm och täckt med sp. Hatten är gjord i rice krispies treat och alla dekorationer är ätbara och gjorda i sugarpaste och gumpaste. Nedan kommer receptet på kladdkakebottnarna jag alltid brukar använda när jag ska ha sådana bottnar i en tårta, jag tycker de blir väldigt bra, de är förstås ganska tungt med kladdkakebottnar så man måste tänka på att ha en ganska så stabil och fast fyllning.


Recept


Detta recept har jag hittat på bloggen Matro, jag har använt mig av receptet ett flertal gånger och de senaste gångerna har jag delat upp smeten i tre formar och gräddat för sig ist för att göra allt i en form detta för att jag tycker det är svårt att dela den i tre delar, gräddningstiden blir då lite kortare. Jag har även ökat på detta receptet med hälften för jag tycker inte riktigt smeten räcker annars. Grundreceptet är alltså på 4 ägg och inte 6 som detta nedan. 

Kladdkakebottnar


6 st ägg
6 dl strösocker
300 g smör
225 g mörk choklad (70 %)
0,75 dl kakao
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
3 krm salt



Vispa snabbt ihop ägg och socker. Dela smöret i bitar. Bryt chokladen i mindre bitar. 
Smält smör och choklad i en 
skål över vattenbad eller i mikron. Tillsätt chokladsmeten till äggsmeten. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt med 
i en separat bunke. Sikta mjölblandningen genom en sil i smeten. Blanda med en slickepott. Smörj en kakform med löstagbar kant (24 cm i diameter). Ströa med kakao och häll i smeten. Baka mitt i ugnen i 175° ca 40 min (tar betydligt längre tid i min ugn). Provstick – kakan ska vara fast men ändå lite kladdig.Låt kakan svalna och ställ 
i kylen. Det är viktigt att kakan 
är kall när man delar den (och 
om den går sönder lite är det inte 
hela världen…). Dela kakan i 3 tårtbottnar (Om man inte gjort som jag och gräddat dem i tre formar).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar