09 juni 2014

Student!

Min underbara, goa, arbetskamrat Sanne har planerat studentfest för sin dotter Elin hela våren. Det är mycket som ska fixas och ordnas och man vill ju verkligen att allt ska bli perfekt! Jag minns mer än väl hur uppstressad min  mamma var när både min storasyster och sedan jag tog studenten. Därför kändes det lite extra skönt att i alla fall kunna hjälpa Sanne med tårtan:). När jag kom med förslaget om en liten tårta och sedan ett cupcaketorn nappade Sanne direkt. Just cupcakes tycker jag är bra, framförallt på studenter, där det ofta är buffé och folk kommer och går lite hur de vill, då kan man plocka fram efterhand. Färgerna skulle gå i grönt , lime och rosa och det fick gärna vara något med rosor på, de ville inte ha det klassiska gul/blåa eller en studenthattstårta, annars hade jag fria händer. Eftersom Elin har egen häst och är en riktig djurtjej och då programmet hon gått innefattar djur, så ville jag modellera hennes häst med en studentmössa på och ha överst på tårtan, sen tog det stopp på idéer, ända tills jag kom på att jag ville göra en cupcakeställning med hjälp av en björkstam, då lossnade allt och jag fick en väldigt tydlig bild över hur jag ville att det skulle se ut:). Så här blev resultatet:)!








Dekorationerna är gjorda av sp, allt på tårtan är gjort för hand men de små rosorna på cupcaksen har jag använt en liten silikonform till. Tårtan innehöll samma som cupcakese som var One Bowl chocolate cupcakes, fyllda med jordgubbsmousse och spritsade med en vit choklad/cream cheese frosting. Väldigt, väldigt goda och ni ska få receptet här nedan. Jag provade ett nytt recept på one bowl chocolate cupcakes och nu har jag hittat det bästa receptet! De one bowl chocolate cupcakes recept jag testat innan har alla innehållit filmjölk men i detta receptet är det bara vanlig mjölk och det gör hela skillnaden för mig. Ursprungsreceptet kommer från Martha Stewart, men jag hittade det översatt till svenska mått på Linda Runns Blogg  jag bytte ut en del av vattnet mot kaffe, detta förhöjer smaken av choklad utan att alls ge någon kaffesmak, men man kan göra precis som man vill, vill man inte ha kaffe tar man bara 0,5 dl mer vatten.

One Bowl chocolate cupcakes, fyllda med jordgubbsmousse och spritsade med en vit choklad/cream cheese frosting, recept:

Martha Stuarts "One bowl Cupcakes" ca 24 st


1,5 dl kakao 
3,5 dl socker
3,5 dl mjöl
1,5 tsk bikarbonat
3/4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker 
3/4 tsk salt 

2 ägg
1 dl hett vatten
0,5 dl kaffe
1,5 dl mjölk
1/4 tsk vinäger (Vitvins eller äppelcider)
3 msk olja (jag använde rapsolja)


Gör såhär:

Sätt ugnen på 180°c
Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor bunke och rör om så bakpulver och bikarbonatet blandar sig med resten
Tillsätt de blöta ingredienserna och vispa med elvisp tills allt blandas.
Fyll muffinsformar placerade i muffinsplåt till hälften eller strax därunder och grädda i ca 15 min.
Låt dem svalna på galler.

Vill man kan man även använda detta receptet till att göra tårtbottnar, då gräddar man dem lättast en och en i engångsaluminiumformar, på en sats blir det ca 4 st 20 cm.


Jordgubbsmousse

OBS! Denna mousse förbereds dagen innan du ska fylla dina cupcakes!

200 g tinade frysta jordgubbar
2dl grädde
2-3 gelatinblad (beroende på hur fast du vill ha den)
socker 

Gör så här:
Börja med att lägga gelatinbladen i kallt vatten (efter ca 10 min är de redo att användas). Koka sedan upp jordgubbarna och  häll i socker efter tycke och smak, lite mindre än 0,5 dl tycker jag blir lagom. Mixa jordgubbarna i kastrullen. Krama ur gelatinbladen och rör ner i jordgubbsmixen, häll i grädden (ovispad) och rör runt tills allt blandas. Låt svalna och ställ sedan in i kylen över natten. Dagen efter tar du ut kastrullen, det hela ser nu mer ut som en pannacotta men det är bara att ta fram elvispen och börja vispa. Vispa på låg hastighet ganska länge och öka sedan lite.Vispa den den ganska fast (den stelnar ytterligare och blir stabilare efter några timma i kylen). Gröp ur cupcaksen, jag använder en sådan här, och fyll sedan upp hålen med moussen ställ i kylen medans du gör frostingen.

Vit choklad/creemcheese frosting

300g vit choklad
300g färskost
0,5 dl grädde
florsocker

Smält försiktigt vit choklad i mikron eller i vattenbad. Lägg färskosten i en bunke och häll över den vita chokladen, vispa med elvispen och häll i florsocker efter tycke och smak, häll sedan i grädden och vispa till lagom konsistens. Spritsa cupcaksen direkt och dekorera.

Dessa kan man göra helt färdiga dagen innan de ska ätas, bara att förvara i en burk eller tårtkartong i kylen:).











 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar